Lär känna Felix - Operations Manager i Åre

By Matilda StruweAugust 02, 2024
Lär känna Felix - Operations Manager i Åre
I denna intervju tar vi en närmare titt på en vanlig arbetsdag för Felix, Operations Manager i Åre. Vi kommer att utforska hans ansvar, arbetsflöde och de utmaningar han möter. Vi kommer också att dyka ner i hans största stoltheter, hans sätt att skapa en positiv arbetsmiljö och hans råd till nya fastighetsägare som vill börja hyra ut sin bostad!

Nu får du den klassiska frågan: Kan du berätta lite om dig själv?

Ja absolut, jag är en glad skåning som snart når 30 år. Jag är uppvuxen på en gård med hästar och alla möjliga djur. Givetvis har jag ett stort hästintresse som blir rätt självklart när man bor på en gård. Det är nog därför jag trivs så bra i Åre eftersom jag får vara nära naturen. 
Som många gör i tidig ålder reste jag och blev fast i alptopparna i Bad Gastein i 10 år och är nu äntligen tillbaka i Sverige och vår bästa skidort, Åre!

Hur skulle du beskriva att en typisk arbetsdag ser ut för dig?

Beroende på om det är låg eller högsäsong så ser dagarna väldigt olika ut. Under lågsäsong när vi inte hanterar lika mycket in och utcheck så då kan jag fokusera mycket på det administrativa och säkerställa att vi har rutiner på plats så vi är så redo som vi kan bli inför högsäsong. Detta innebär också att utbilda mitt team som består av städpersonal samt fastighetsskötare så vi säkerställer att vi alltid håller en väldigt hög nivå i vårt arbete och att vi implementerar förbättringsåtgärder och blir ännu vassare över tid.
 
Under högsäsongen i Åre som sträcker sig från ungefär december till slutet av april så kan vi ha otroligt mycket härliga gäster och då ligger alltid fokus på att planera och vara så proaktiv som möjligt. Vi hanterar också dagliga "issues" som blir inrapporterade av gäster eller vår personal. Det kan vara att något har gått sönder i en bostad som måste åtgärdas eller att någonting inte fungerar som det ska.

Detta innebär också att jag har ett tätt samarbete med vårt gäst team samt  kontakt med olika bostadsägare som behöver bli uppdaterade om det är något som vi åtgärdat i deras bostad.

Nu har du jobbat på Guestit i ett år. Vad är du mest stolt över hittills?

Jag är väldigt stolt över mitt teams förmåga att hantera det höga trycket under högsäsong samtidigt som de upprätthåller höga standarder för både gäster och fastighetsägare. 
Jag är särskilt stolt över vår förmåga att leverera en sömlös uthyrningsupplevelse för fastighetsägare, genom att ta hand om allt från onboarding, fotografering och aktivering av annonser sen när bostaden börjar bokas upp och gäster kommer så hanterar vi incheck, utcheck, städning och underhåll samtidigt som vi kan ha runt 100 nya gäster på en dag.

Vad har varit din största utmaning hittills?

Jag skulle nog säga att den största utmaning är under högsäsong när vi kan ha ungefär 100 gäster som checkar ut och 100 gäster som checkar in på en och samma dag mellan kl 10.00-16.00. Det krävs noggrann planering men som alla vet så kan oväntade saker dyka upp så det gäller att vi är ett starkt team som är lösningsorienterade. Det är nog också detta som är det roligaste med mitt jobb, att det händer oväntade saker varje dag som jag tillsammans med mitt team behöver hitta en lösning på för både gäster och ägare. 

Guestit växer så det knakar och vi får in fler och fler bostäder i Åre. Vad är dina rekommendationer till nya ägare som börjar samarbeta med oss?

Det är väldigt viktigt att ägare ger oss på Guestit så mycket information som möjligt om deras bostad. Ju mer information vi har, desto bättre och mer proaktiva kan vi vara mot gästerna och i vårt dagliga arbete. Detta innebär nöjda gäster vilket leder till bättre recensioner, fler bokningar och därmed bättre  inkomst till ägaren. Det är viktigt att ägaren ser detta som ett samarbete där vi båda gör vårt yttersta för att bostaden ska bli en toppbostad med högsta betyg.

Jag rekommenderar också att ägarna investerar i bra och bekväma sängar samt att skaffa en bäddsoffa om det ges plats för detta i ett vardagsrum eller liknande. Detta eftersom det gör att fler personer får plats i boendet och det innebär  att vi når ett  större antal potentiella gäster. 

Slutligen så finns det även några  bekvämligheter som jag verkligen rekommenderar att ägaren köper in till sitt hem. Detta är bekvämligheter som vi har lärt oss att gästerna uppskattar och som ger en bra upplevelse. Detta inkluderar:

  • Bra kvalitet på kuddar och täcken
  • Kaffebryggare (vanlig bryggkaffe)
  • Vattenkokare
  • Strykjärn och strykbräda
  • Brödrost
  • Bestick, glas och tallrikar gärna för det dubbla antalet gäster jämfört med hur många som kan bo i bostaden. 
  • Hårtork
  • Dammsugare

När vi tar in en ny bostad, vad är då ditt ansvar?

När en ny lägenhet onbaordas  besöker jag personligen fastigheten för att bedöma dess skick och säkerställa att allt fungerar som det ska. Exempel på detta är att värme, vatten och wifi fungerar som det ska. Om några problem identifieras kommunicerar jag dem till mina kollegor som arbetar direkt mot ägare och så vidtar vi nödvändiga åtgärder för att lösa dem innan de första gästerna välkomnas.

Tack för att du tog dig tiden Felix och kul att få lite mer inblick i ditt arbete i Åre.
Om man som ägare vill säga hej och träffa dig, vart gör man det?

Jag har mitt kontor i byggnaden på Tott så alla är varmt välkomna förbi!
GuestitBlogsLär känns ossLär känna Felix - Operations Manager i Åre

Är du bostadsägare?

Hyr ut din bostad med Guestit och börja tjäna pengar idag.

Välj antal sovrum