Kommunikation betalar sig

Kommunikation betalar sig – klättra i sökrankingen på Airbnb

Att söka på sin egen annons på Airbnb är motsvarigheten till att Googla sig själv –vi har alla gjort det. Det är faktiskt ett bra sätt att jämföra konkurrensen och hålla ett rimligt flöde av gäster till sitt hem. Eftersom vi människor är aningen lata och ofta väljer på vana är det mycket viktigt att hamna längst upp i sökresultat – det spelar ingen roll hur fina mattor du har om du är längst ner. Så, hur hamnar man längst upp? Svaret är kommunikation. Kommunikation är nyckeln till allt!



Klättra i rankingen

Airbnbs sökalgoritm är baserad på ett antal saker och värdens tillgänglighet är det kanske viktigaste. Det finns två faktorer som Airbnb letar efter: svarstid och svarsfrekvens. Med en 100%-ig svarsfrekvens och snabba svarstider hamnar du högt upp i listan. Visste du att din svarsfrekvens direkt går ner om du missar att svara på en förfrågan inom 24 timmar? Ännu mer skrämmande är det faktum att du kan få ditt konto blockat om du ignorerar en förfrågan i 2 dagar! Det kan låta som ett hästjobb att alltid se till att din annons är längst upp men vi har gjort det hårda arbetet: avmystifierat sökalgoritmen. Allt du behöver göra är att ha med dig telefonen, se till att koppla ditt konto till din e-post så du får notifikationer och svara på ett vänligt sätt då du hör det plinga till.

Fem-stjärnig service

Gäster har inte bara massa frågor innan dom bokar. När de har bokat och betalt får de oftast ännu fler: när kan de checka in? Hur checkar de ut? Kommer det finnas handdukar? Som en ansvarstagande värd måste du vara snabb och tydlig även i svaret på dessa frågor. Om du vill ha ett femstjärnigt omdöme måste du vara rustad med svar på dessa frågor och därtill svara på dem snabbt. Tyvärr är det inte alltid lämpligt att ta fram telefonen och skriva svar till nyfikna gäster. De flesta styrelserum tycker inte om den typen av agerande och trots att det är obegripligt finns det inte WiFi på alla flygplan ännu.

Men, det finns hopp.

Alla Airbnb management-tjänster värda namnet (Guestit är ledande i Sverige) erbjuder full hantering av din kommunikation med gäster såväl som blixtsnabba svar på förfrågningar för att upprätthålla din svarsfrekvens. Deras svar före och under gästernas vistelse kommer charma besökarna och lämna dem nöjda under hela resan. Detta är ett steg mot att nå de femstjärniga omdömena som du förtjänar! Ni kan läsa mer om Guestit här.

Äger du en bostad?

Se vad du kan tjäna när Guestit hyr ut din bostad.