Screena dina Airbnb-gäster för ett lyckat värdskap

Screena dina Airbnb-gäster för ett lyckat värdskap
Korrekt screening av sina Airbnb-gäster är nyckeln till ett lyckat värdskap vid korttidsuthyrning. Att screena varje enskild gäst som placerar en bokningsförfrågan innan man accepterar ger en hög standard av gäster jämfört med när man använder funktionen “Boka utan dröjsmål”. En effektiv gästkontroll innebär dels att analysera profilinformation och dels att ställa de rätta frågorna till gäster. Detta är en säkerhetsåtgärd, men det syftar också till att matcha gästens preferenser och behov med vad man som värd har att erbjuda.

När vi på Guestit screenar Airbnb-gäster börjar vi med att granska deras profilinformation och deras recensioner från tidigare vistelser. Profilinformationen är det som bildar det första intrycket med potentiella gäster; det som dikterar hur mycket extra screening som är nödvändig för att skapa förtroende. Den potentiella gästens beskrivning och de foton de delat kan faktiskt ge mycket stor inblick i vilken typ av person de är. Guestits tumregel är att en potentiell gäst bör ha ett länkat pass eller motsvarande ID, minst 3 till 4 positiva recensioner, inga negativa recensioner samt länkade profiler till deras konton på sociala medier.

Även om en till synes bra profil med flera positiva recensioner är ett gott tecken, räcker det inte för att inge fullt förtroende. Att skapa en personlig profil och samla till sig några positiva recensioner är inte så svårt, därför det är alltid bra att gräva lite extra och ställa några frågor för att skapa en träffsäker helhetsbild av en potentiell gäst. Gå ett eller två steg längre - läs recensionerna av de personer som har givit omdömen till din potentiella gäst samt de recensioner som dessa individer har lämnat för andra. På så sätt känner du av deras trovärdighet samtidigt som du kan analysera skillnaderna i de recensioner som de lämnat för tidigare gäster. Om recensionerna är mycket detaljerade och ur flera synvinklar förklarar varför gästen var bra att ha och göra med, kan de ses som pålitliga. Om recensionerna är generiska, korta och inte inger en känsla av förtroende, väger de inte särskilt tungt.

Efter att du bildat ditt första intryck baserat på profilinformationen är det viktigaste för att garantera ett lyckat värdskap att vara tydlig och ställa rätt frågor. När du svarar på en gästförfrågan, ställ frågor som leder till enkla svar som sedan gör det enkelt att avgöra om en potentiell gäst kommer fungera eller ej. Ju mer öppen och ärlig du är när du talar med gästerna, ju mer sannolikt är det att dina framtida interaktioner att vara positiva. Ju mer tveksam du känner dig kring en potentiell gäst, desto fler frågor borde du ställa så att du kan utvärdera deras svar. Tänk också på att en väldetaljerad annons filtrerar bort gäster som inte kan uppfylla dina husregler, plus att det sparar tid vid förhandsgodkännandet.



Potentiella gäster bör också uppmuntras att ställa alla tänkbara frågor de kan ha innan de godkänns. Ta reda på vilken typ av information som skulle vara bra för dina gäster att känna till och se till att ge dem infon. Att skapa en tydlig bild av potentiella gästers behov gör det möjligt för dig att förbereda deras vistelse och säkerställa att gästen kommer vara nöjd med servicen.

Till sist, den största majoriteten av Airbnb-gäster är förträffliga. Men vi på Guestit har rejäl erfarenhet och vi vet att en bra screeningprocess innan gästernas vistelse är lika fördelaktigt för gästen som det är för värden. Guestit vill konstant erbjuda en femstjärnig, skräddarsydd service - vet vi inte vilka våra gäster är går inte det att uppnå. Ärlighet och transparens är för allas bästa. Att göra ett grundligt arbete i de tidiga stadierna av en uthyrning ger hög utdelning i det långa loppet. Det finns ingen bättre känsla än att återvända hem för att hitta ditt boende skinande rent med en glimrande femstjärnig recension på kontot.

Vi på Guestit är erfarna och kan sköta screeningen så du slipper. Dessutom överträffar vi marknadsgenomsnittliga intäkter året om. Låt oss sköta uthyringen – gå in på www.guestit.se eller kontakta oss på info@guestit.se och kom igång!

Äger du en bostad?

Se vad du kan tjäna när Guestit hyr ut din bostad.