Fem stjärnor i alla lägen
By Olof Kernell • February 12, 2024
Oavsett om du har en lägenhet under uthyrning eller ska bli värd för första gången är bra recensioner något som värderas högt av kunder. Vid hotellbokningar söker man upp boendet på Tripadvisor och avskräcks direkt om någon nämner smutsiga lakan, dåligt läge eller ickefungerande air condition. Samma kriterier eller kanske självklarheter gäller vid en uthyrning på Airbnb. Här är en snabb guide som kommer att imponera på alla dina gäster och ge ett kontinuerligt flöde av topprecensioner.
Var konsekvent
Det kanske ses som en självklarhet men är värt att påminna sig om. Se till att alla gäster får samma fem-stjärniga upplevelse och då menar vi verkligen alla. I tio av tio fall ska besökarna vara nöjda med sin vistelse. Du ska vara den bästa värden möjligt och konsekvent i ditt agerande, dina recensioner kommer då också att förbli konsekventa.
Överträffa förväntningarna
För att uppnå ett femstjärnigt betyg för helhetsupplevelsen måste du överstiga förväntningarna i varje enskild del av gästens vistelse. Detta innefattar ett besök som är komfortabelt, med högkvalitativa sängkläder och en bekväm madrass, samt att det skiner då damm inte längre existerar i lägenheten. I boendet ska det finans allt en potentiell gäst kan tänka sig behöva, allt från te och kaffe till toalettartiklar - eller till och med en flaska vin!
Kommunikation är nyckeln
Kunder använder Airbnb för att de vill ha en autentisk upplevelse med en personlig touch. Direkt när kunden tar kontakt med värden börjar personen utvärdera kvalitén på servicen. Om du redan från början är trevlig och hjälpsam kommer gästen att ha en positiv inställning till ditt boende. Under själva vistelsen är kommunikation avgörande, hör av dig till gästerna och fråga om de har några frågor eller funderingar. Gäster brukar alltid uppskatta om man hör av sig efter vistelsen. Det här behöver inte ta mycket tid utan ett välskrivet meddelande som skickas till alla kunder räcker gott och väl.
Höj värdet
Under bedömningsprocessen kommer gäster att ta ställning till hur mycket värde de får för pengarna. Istället för att sänka priset och på så sätt minska vinsten ska du alltid satsa på att öka värdet. Även om din bostad har ett högre pris per natt än grannen så erbjuder du fler tjänster och därför blir vistelsen i lägenheten värd de extra pengarna. Fundera över vad du kan erbjuda din gäst gratis, exempelvis en flexibel incheckning kan vara av värde för många.
Ta till dig kritik
Slutligen är det viktigt att ta till sig den privata kritiken som gästerna delar med sig av, då det alltid finns rum för förbättringar. Om du vill att ditt boende ska bli det bästa i Stockholm så måste du vilja utvecklas.
Om du tycker att det låter lite för tidskrävande kan du låta oss på Guestit sköta vägen till de femstjärniga recensionerna. Med oss får alla gäster en hotellupplevelse fast i din lägenhet. Vi har hand om all kommunikation med gästerna innan, under och efter uthyrningen. Guestit utför en professionell städning, har alltid fräscha sänglinnen, nyfluffade handdukar och en check-in 24h om dygnet.
Var konsekvent
Det kanske ses som en självklarhet men är värt att påminna sig om. Se till att alla gäster får samma fem-stjärniga upplevelse och då menar vi verkligen alla. I tio av tio fall ska besökarna vara nöjda med sin vistelse. Du ska vara den bästa värden möjligt och konsekvent i ditt agerande, dina recensioner kommer då också att förbli konsekventa.
Överträffa förväntningarna
För att uppnå ett femstjärnigt betyg för helhetsupplevelsen måste du överstiga förväntningarna i varje enskild del av gästens vistelse. Detta innefattar ett besök som är komfortabelt, med högkvalitativa sängkläder och en bekväm madrass, samt att det skiner då damm inte längre existerar i lägenheten. I boendet ska det finans allt en potentiell gäst kan tänka sig behöva, allt från te och kaffe till toalettartiklar - eller till och med en flaska vin!
Kommunikation är nyckeln
Kunder använder Airbnb för att de vill ha en autentisk upplevelse med en personlig touch. Direkt när kunden tar kontakt med värden börjar personen utvärdera kvalitén på servicen. Om du redan från början är trevlig och hjälpsam kommer gästen att ha en positiv inställning till ditt boende. Under själva vistelsen är kommunikation avgörande, hör av dig till gästerna och fråga om de har några frågor eller funderingar. Gäster brukar alltid uppskatta om man hör av sig efter vistelsen. Det här behöver inte ta mycket tid utan ett välskrivet meddelande som skickas till alla kunder räcker gott och väl.
Höj värdet
Under bedömningsprocessen kommer gäster att ta ställning till hur mycket värde de får för pengarna. Istället för att sänka priset och på så sätt minska vinsten ska du alltid satsa på att öka värdet. Även om din bostad har ett högre pris per natt än grannen så erbjuder du fler tjänster och därför blir vistelsen i lägenheten värd de extra pengarna. Fundera över vad du kan erbjuda din gäst gratis, exempelvis en flexibel incheckning kan vara av värde för många.
Ta till dig kritik
Slutligen är det viktigt att ta till sig den privata kritiken som gästerna delar med sig av, då det alltid finns rum för förbättringar. Om du vill att ditt boende ska bli det bästa i Stockholm så måste du vilja utvecklas.
Om du tycker att det låter lite för tidskrävande kan du låta oss på Guestit sköta vägen till de femstjärniga recensionerna. Med oss får alla gäster en hotellupplevelse fast i din lägenhet. Vi har hand om all kommunikation med gästerna innan, under och efter uthyrningen. Guestit utför en professionell städning, har alltid fräscha sänglinnen, nyfluffade handdukar och en check-in 24h om dygnet.
Är du bostadsägare?
Hyr ut din bostad med Guestit och börja tjäna pengar idag.
Välj antal sovrum